Transponeren - Muziekvereniging Vooruit

Transponeren
Als je een muziekstuk transponeert, moeten alle tonen over dezelfde afstand worden verhoogd of verlaagd. Je moet daarbij rekening houden met hele en halve tonen:
Tussen alle twee opvolgende tonen zit een hele toonsafstand, behalve zitten tussen E en F en tussen B en C. Ezelsbruggetje: "Eet Friet Bij Cor".
Hieronder staat een interactieve tabel. Met deze tabel wort transponeren stuk makkelijker.

Je kunt de tabel op 4 manieren gebruiken om muziek te transponeren:

• Toonsoort: Stel de originele toonsoort in en de toonsoort waar je naar toe moet. In de omrekentabel verschijnt hoe je de tonen moet omrekenen. Voorbeeld: je nummer staat in F (1 mol aan de sleutel voor de bes instrumenten) en het moet naar C (5 halve tonen lager). Stel nu bij "Origineel:" een F in en bij "Wordt:" een C. Je ziet nu dat bijvoorbeeld een toon C een G wordt.

• Transponerende instrumenten: Als je een muziekstuk voor een bugel moet transponeren voor een dwarsfluit kies dan bij transponerende instrumenten links "bugel (Bb)" en rechts "Dwarsfluit (C)". Je ziet nu dat een C voor bugel een Bb wordt voor de dwarsfluit, enz.

• Intervallen: Stel het stijgende of dalende interval in en de tabel wordt berekend.

• Afstand in halve tonen: Je kunt ook zonder op de toonsoorten te letten alleen de afstand instellen en in de tabel aflezen hoe de tonen dan veranderen.

Interactieve transponeer tabel:

Origineel: