De slagwerkgroep - muziekvereniging Vooruit

Wanneer u Vooruit aan hoort komen, dan gaat dit meestal gepaard met een flink geroffel van de trommels. Dat is onze slagwerkgroep.
De slagwerkgroep bestaat uit een groep jeugdige slagwerkers en enkele "senioren". Ze staan onder leiding van Sjaak Aantjes. De ervaring van de slagwerkers variëert van net begonnen tot ervaren drummers.

Het repertoire van de slagwerkgroep is zeer divers. Bij mars optredens worden zogenaamde “straatmarsen” uitgevoerd.
Tijdens bijna alle concerten brengt de slagwerkgroep zelfstandig of in samenwerking met het fanfare-orkest diverse stukken ten gehore.
Het te spelen repertoire en de instrumenten bij concerten worden steeds weer aangepast aan de grote veranderingen die vooral de laatste 10 jaar plaatsvonden in de wereld van de slagwerkmuziek.
Werden aanvankelijk uitsluitend met de bekende platte trommels en een grote trom alleen maar marsen gespeeld, thans wordt met een veelvoud van instrumenten een breed scala van muziek ten gehore gebracht, speciaal gecomponeerd en gearrangeerd voor slagwerkgroepen.
De bongo's, hi-hatt, beatring, bekkens, guiro, het zijn instrumenten die behoren tot de uitrusting van een moderne slagwerkgroep en die dus ook bij Vooruit veel gebruikt worden.
Zuid Europese, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse ritmes staan op het repertoire maar ook met de moderne beats wordt een breed publiek bereikt.
En waar we kunnen voegen we een komische noot toe.

De slagwerkgroep repeteert elke woensdagavond van 19.30 tot 20.30 uur.