Geschiedenis - muziekvereniging Vooruit

Muziekvereniging
Vooruit

Animated textheadlineswords

Online inkopen doen ..... én Vooruit gratis sponsoren?Klik dan hier op het logo!

Vooruit is opgericht op zaterdag 15 september 1900 en is vernoemd naar Paul Kruger, een prominente Zuid-Afrikaanse boerenleider in de opstand tegen het Britse bestuur.
Door middel van renteloze lenigen werd een bedrag van 500 gulden bijeengebracht voor de aankoop van instrumenten bij de firma Kessels te Tilburg. De hoofdonderwijzer van de school te Waarde, meester (Jannis Izaak) Bril, werd aangesteld als dirigent.
Nog geen half jaar later droeg Paul Kruger haar steentje bij in de feestvreugde naar aanleiding van het huwelijk van koningin Wilhelmina op 7 februari 1901.
Net na de eerste Wereldoorlog (1919) werd de naam van de vereniging "Vooruit", want ..... op de schoolzolder vond men het vaandel van de voormalige zangvereniging Vooruit. Door een ijverige mevrouw werd voor "zangvereniging" de letters "Muziek- en" geborduurd, waarna de vereniging was voorzien van een vaandel en dus een nieuwe naam.
Bent u benieuwd naar de rest van het verhaal? Klik dan hier (PDF bestand)

Ondanks haar leeftijd is Vooruit springlevend!!!
visitor counter